NAWIGATOR
Repozytorium narzędzi do diagnozy, planowania i ewaluacji projektów społecznych
Przydatne publikacje
Przepis na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne
Publikacja w której autorki koncentrują się na diagnozie osób młodych i ich potrzeb w środowisku lokalnym. Wypracowany przez nie model diagnozy lokalnej wraz z narzędziami można jednak stosunkowo łatwo zaadaptować do refleksji nad sytuacją innych grup społecznych.
Poradnik zawiera proponowany schemat planowania diagnozy (sposobu organizacji pracy oraz ustalenia jej tematu), analizy zebranych danych (wraz ze scenariuszem spotkania podsumowującego), narzędziownik (na który składają się m.in. gotowe scenariusze wywiadów, kwestionariusze ankiet), oraz rozdział na temat prezentacji wyników diagnozy. Zaletą publikacji jest przystępny język, kreatywne podejście do zbierania informacji i nastawienie na wykorzystanie przez osoby nie będące badaczami społecznymi.
Diagnozowanie problemów społecznych
Publikacja wydana przez Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Jej zaletą jest przedstawienie proponowanych rozwiązań na konkretnych przykładach.
Cenną inspiracją dla osób chcących samodzielnie przeprowadzić diagnozy mogą być w szczególności rozdziały w których opisano źródła informacji i sposoby ich pozyskiwania (s. 16-20) oraz przykłady narzędzi przydatnych w diagnozowaniu
problemów społecznych (s.21-45).
Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej?
Publikacja to podręcznik stosunkowo łatwych w realizacji metod badawczo-animacyjnych do zastosowania w diagnozowania potrzeb lokalnej społeczności. Metody zostały dobrane i opisane w taki sposób, aby mogły je wykorzystać osoby nie zajmujące się zawodowo badaniami społecznymi.
Zrób to sam. Twój wpływ na rozwój
Wydany na świecie przez NESTA (2013), a w Polsce przez Fundację Stocznia (2023) zestaw narzędzi do samodzielneog planowania rozwiązań. Autorzy publikacji prezentują 30 konkretnych, innowacyjnych i łatwych do zastosowania narzędzi i metod pomagających w projektowaniu, planowaniu i zarządzaniu pomysłami, rozwojem oraz procesem. Metody nie biorą się znikąd – autorzy w swojej dotychczasowej działalności przetestowali setki narzędzi i spośród nich wybrali te, które wydają im się najbardziej wartościowe. Są one dobrze opisane, a ich działanie przedstawione zostało na podstawie sytuacji, z którymi autorzy rzeczywiście musieli się zmierzyć.
Zarządzanie Cyklem Projektu – skuteczne aplikowanie i zarządzanie projektami europejskimi w małych organizacjach pozarządowych
Jest to całościowy podręcznik przedstawiający proces nawigowania projektem od diagnozy po ewaluację. Publikacja została wydana w 2009 roku przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej. Choć podręcznik ten przede wszystkim koncentruje się na zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków Unii Europejskiej, to jednocześnie jego treść jest uniwersalna i będzie pomocna również przy tworzeniu innych projektów.
Publikacja jest nie tylko narzędziem edukacyjnym, ale również praktycznym przewodnikiem, który na konkretnych przykładach pokazuje, jak skutecznie planować i realizować projekt społeczny. Choć podręcznik ma już 15 lat, to nadal pozostaje aktualny – podstawowe zasady zarządzania cyklem życia projektu, są podobne, bez względu na zmieniające się warunki i wymogi.
W kontekście planowania projektu kluczowe znaczenia maja strony od 19 do 55. W tym miejscu autorzy pokazują, jak przejść od diagnozy do stawiania celów, jak tworzyć strategie realizacji tych celów oraz jak wybierać najlepszą z nich.
Logic Model Development Guide
Publikacja wydana przez W.K. Kellogg Foundation w 2004 roku, to praktyczny przewodnik koncentrujący się na tym, jak opracować i wykorzystywać w praktyce model logiczny projektu.
Model logiczny projektu to graficzne przedstawienie sposobu działania projektu – teorii i założeń leżących u jego podstaw. Model łączy rezultaty (krótko- i długoterminowe) z działaniami oraz teoretycznymi założeniami programu.
Poradnik zawiera przykłady modeli logicznych, ćwiczenia oraz szablony, które są pomocne w tworzeniu prostych i skomplikowanych modeli logicznych. Jest to użyteczne źródło wiedzy dla pracowników organizacji non-profit i początkujących badaczy, podkreślając znaczenie modeli logicznych w planowaniu strategicznym i zarządzaniu projektem.
Ewaluacja. Jak to się robi. Poradnik dla programów PAFW i innych programów społecznych
Publikacja, którą przygotowaliśmy we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności (PAFW) i organizacjami realizującymi jej programy. Poradnik powstał z myślą o rozwoju kultury ewaluacji w konkretnym środowisku organizacji pozarządowych, ale przedstawiony w nim schemat planowania i realizacji ewaluacji jest uniwersalny. Od ponad dekady wdrażamy go w naszej pracy ewaluacyjnej pracując dla różnego typu klientów prowadzących projekty i programy społeczne.
Poradnik zawiera praktyczne porady w jaki sposób planować i realizować działania ewaluacyjne i jak wykorzystywać ich efekty. W kontekście planowania ewaluacji kluczowe znaczenia maja strony od 11 do 40. W tym miejscu pokazujemy jakie kroki organizacyjne i merytoryczne należy podjąć, aby stworzyć użyteczny plan ewaluacji. W kolejnych rozdziałach opisujemy proces zbierania informacji, ich analizy oraz stawiania rekomendacji.
Jak dobrze ewaluować projekty. Miniporadnik ewaluacji
Miniporadnik stanowi zestaw prostych porad i zaleceń dla osób chcących przeprowadzić ewaluacje programów i projektów społecznych, w szczególności realizowanych w dziedzinie edukacji, kultury i animacji lokalnej. Odpowiada na często zadawane pytania: jak dobrze przygotować projekt do ewaluacji, jak skutecznie ją przeprowadzić oraz jak mądrze korzystać z jej wyników? Publikacji towarzyszą uniwersalne, proste i gotowe do użycia narzędzia, które pomogą w realizacji badań ewaluacyjnych. Zaproponowane metody mogą być z powodzeniem stosowane w obecnym kształcie, ale stosunkowo łatwo można je zmodyfikować dopasowując do specyfiki projektu. Mini poradnik został stworzony z myślą o osobach mających małe doświadczenie w prowadzeniu badań ewaluacyjnych.